Jak wykonać regenerację szyby w samochodzie?
Szyby samochodowe to bardzo ważne elementy jego nadwozia. Spełniają wiele funkcji, które nie tylko uprzyjemniają jazdę samochodem, ale w wielu przypadkach po prostu ją umożliwiają. Jeśli mamy co do tego wątpliwości, to wyobraźmy sobie jak by wyglądała i czy w ogóle byłaby możliwa jazda samochodem po autostradzie, w dużym deszczu bez szyb. Chyba teraz lepiej rozumiemy jak istotną rolę szyby pełnią. Jednak ze względu na swoją budowę oraz zastosowanie są one także dość mocno narażone na różnego typu uszkodzenia. Jedne powodują, że szybę trzeba wymienić na nową, ale inne można naprawić poprzez regenerację szyby. Jak wykonuje się taką regenerację? Spróbujemy dziś odpowiedzieć na to pytanie!
Dlaczego należy szyby regenerować albo wymieniać?
Regeneracja szyby w samochodzie to w żadnym wypadku nie kwestia estetyki. Chociaż uszkodzenie na szybie - nawet bardzo małe - może drażnić niektórych kierowców, sprawa jest jednak dużo poważniejsza. Zgodnie z kodeksem drogowym, na kierowcę prowadzącego samochód z uszkodzoną, czyli pękniętą bądź porysowaną szybą, może być nałożony mandat. Taka sytuacja ma miejsce, kiedy podczas kontroli policjant stwierdzi takie uszkodzenie. Poza tym szyba mająca takie wady uniemożliwi pozytywne przejście badania technicznego pojazdu, czyli popularnego przeglądu. Dlaczego? Otóż uszkodzenia tego typu mogą zniekształcać widok, a w skrajnych przypadkach spowodować zupełny brak widoczności. Taka sytuacja oczywiście jest niedopuszczalna, ponieważ zagraża bezpieczeństwu osób podróżujących pojazdem oraz innych uczestników ruchu. Dlatego tak ważne jest jak najszybsze regenerowanie szyby, jeśli zostanie uszkodzona. Niestety, sporo kierowców lekceważy drobne uszkodzenia szyby. Pamiętać należy jednak o tym, że nawet drobny odprysk albo pęknięcie z biegiem czasu będzie się powiększać i w końcu naprawa szyby może być już niemożliwa. Trzeba ją będzie wymienić i w związku z tym ponieść dużo większe koszty.
Kiedy naprawa szyby nie jest możliwa?
No właśnie, kiedy jednak regeneracja szyby nie jest możliwa i trzeba ją wymienić na nową? Dużą rolę odgrywa tutaj wielkość uszkodzenia. Zregenerować da się odprysk mający nie więcej niż 5 – 20 mm średnicy, a pęknięcie 5 – 20 cm długości. Ponadto uszkodzenie nie może znajdować się na końcu krawędzi szyby lub chować pod uszczelką. Problematyczne do regeneracji są również uszkodzenia silnie zanieczyszczone pyłem czy mocno zawilgocone. A co z rysami na szybie? Takie uszkodzenia spowodowane pracą wycieraczek, odśnieżaniem lub myciem samochodu można spolerować, pod warunkiem, że nie są głębokie. Wynika to z faktu, że polerowanie tak naprawdę usuwa część warstwy szyby. Jeśli usunięta warstwa będzie zbyt duża, osłabi to strukturę szyby. Regenerację szyby często wyklucza się jeszcze w dwóch przypadkach. Po pierwsze, gdy odprysk znajduje się bezpośrednio przed oczami kierowcy. Otóż takie uszkodzenie, nawet po naprawie, może pozostawić ślady, które nadal będą utrudniały prowadzenie pojazdu. Drugą sprawą jest zbyt duża ilość uszkodzeń na jednej szybie. W takiej sytuacji jej naprawianie po prostu nie ma większego sensu. I jeszcze jedna ważna sprawa. Regeneracji poddaje się tylko zewnętrzną część szyby.
Regeneracja szyby – jak przebiega?
Zastanówmy się teraz jak przebiega sam proces regenerowania szyby samochodowej. Regenerację rozpoczyna się od bardzo dokładnego oczyszczenia powierzchni. Obowiązkowe jest usunięcie z niej wszelkich - nawet najmniejszych - zanieczyszczeń, śladów wilgoci i powietrza. Przy pomocy specjalnych przyrządów, między innymi pompek, usuwa się luźne fragmenty szkła, które mogły pozostać po uszkodzeniu, a także zabrudzenia w postaci pyłu i odsysa się wilgoć. Następnie ubytki uzupełnia się specjalną żywicą syntetyczną, a gdy ta dotrze do wszystkich zakamarków powstałych w wyniku uszkodzenia, utwardza się ją lampą UV. Po skutecznym utwardzeniu resztki żywicy są usuwane, a miejsce dokładnie polerowane. Warto dodać, że tak przeprowadzana naprawa szyby trwa dość krótko, czyli mniej więcej do godziny czasu. Jednak co ważne, po udanej regeneracji uszkodzony fragment szyby odzyskuje swoją wytrzymałość w prawie 100%. Tak właśnie wygląda montaż szyb samochodowych.